GRATIS verzending door heel Nederland - Alle hoezen wasbaar!

Pijn in onderrug oplossen

Pittenzak Met Pit!

Hoe kom je aan lage rugpijn?

Lage rugpijn komt heel veel voor. 4 van de 5 mensen hebben wel eens last van rugpijn. Er lijkt geen specifieke oorzaak te zijn voor lage rugpijn. Het lijkt erop dat slijtage, veroudering of letsel aan de tussenwervelschijf een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van lage rugpijn. Dit veroorzaakt dus pijnklachten aan de rug. Wat natuurlijk erg vervelend is.

Hoe voelt lage rugpijn?

Dat weet jij waarschijnlijk als geen ander. Lage rugpijn is een zeurende pijn onderin je rug. Het kan ook uitstralen naar de billen en/of de bovenbenen. Als je bepaalde bewegingen maakt of in een bepaalde houding ligt, zit of staat, ervaar je pijn. Deze pijn is waarschijnlijk heel vervelend voor je. Daarom ben je ook op zoek gegaan naar informatie over deze klachten en wat je eraan kan doen. Wij hebben een heel aantal tips voor je op een rij gezet wat jouw pijn in de rug kan verlichten. Natuurlijk is het goed om, als de rugpijn langer aanhoudt, contact op te nemen met je huisarts of een fysiotherapeut.

Wat kan ik aan lage rugpijn doen?

Tips

  • Tillen -> als je iets moet optillen, zak dan altijd door je knieën. Je weet wel dat dit zo moet, maar je doet het niet altijd. Maar echt, het helpt en het is belangrijk! Draai ook niet tijdens het tillen met je rug, dit is vragen om problemen.
  • Zitten -> een goede stoel die is afgesteld aan je bureau met rug ondersteuning, is sowieso heel fijn, maar ook belangrijk voor ondersteuning aan je rug. Zet je voeten plat op de vloer en wissel af en toe van houding. Als je in ieder geval 1 uur per dag beweegt, is lang zitten geen probleem.
  • In conditie blijven -> bewegen is misschien wel de belangrijkste tip die er te geven is bij rugpijn. Alles soorten van beweging is goed, als je maar beweegt. Het versterken van de spieren is hierbij ook goed. Best lastig om dit zelf voor elkaar te krijgen. Vraag eventueel hulp van een fysiotherapeut of vraag om advies bij de sportschool.
  • Ontspannen -> dit is naast bewegen het beste om te doen om rugpijn tegen te gaan of te voorkomen. Stress zorgt voor een gespannen houding, waardoor de kans op rugpijn verhoogd wordt. Ontspannen dus! Dat kan heel goed met een warmtekussen van Met Pit. Leg deze warme pittenzak in je rug en ontspannen maar.
  • IJs en warmte gebruiken -> Rugpijn kan je verlichten door de eerste paar dagen een aantal keer per dag een coldpack (maximaal 20 minuten) op je rug te leggen. Na deze dagen schakel je over naar een warmtekussen. De warmte ontspant de spieren en bevordert de bloedsomloop. Voor zowel een coldpack als een warmtekussen kan je de pittenzakken van Met Pit gebruiken. https://www.allesmetpit.nl/pittenzakken/pittenzak-xl/
  • Massage -> Een korte massage van 10 minuten helpt al bij het voorkomen van ontstekingen in de spieren. Het is ook een zeer goede manier om te herstellen van een blessure. Naast dat het helpt, is het natuurlijk ook heerlijk om even helemaal niets te hoeven en te gaan ontspannen.

Bron: http://www.gezondheidsnet.nl http://www.defysiotherapeut.com http://www.fysius.nl