Op werkdag voor 14:00 besteld - Dezelfde dag nog GRATIS in NL verzonden!

Rugpijn en warmte. Hoe werkt het?

Pittenzak Met Pit!

Rugpijn en de verlichting van warmte

Meer dan 90% van de mensen met rugpijn ondervindt een pijnstillende werking van warmte.

Warmte verbetert de bloedcirculatie en maakt pijnlijke, vastzittende spieren en gewrichten opnieuw soepel. Doordat de bloedcirculatie verbetert, kunnen voedingsstoffen sneller bij de pijnlijke spier komen. Hiermee heeft de warmtetherapie een helend effect.

Het is vooral zinvol bij een aanhoudende pijn en minder bij een acuut trauma. In dat geval gebruikt je een koudebron om zwelling, pijn en rood worden tegen te gaan. Hiervoor kunnen de pittenzakken natuurlijk ook perfect gebruikt worden.

Vochtige warmte

De tarwepitten in onze pittenzakken bevatten van nature vocht en bij verwarming geeft dit de vochtige warmte die sneller en dieper bij de pijnlijke spieren komt dan andere vormen van warmtebronnen zoals warmtelampen, elektrische warmtebronnen en afgesloten water kruiken. Het vocht (dit is overigens niet voelbaar) zorgt er tevens voor dat de huid niet uitdroogt in tegenstelling tot de andere warmtebronnen. 

Zomaar…
wat extra tips bij rugpijn

Naast gerichte warmte zijn er natuurlijk heel wat andere factoren die de rugpijn kunnen verlichten.

Tillen
Als je iets moet optillen, zak dan altijd door je knieën. Je weet wel dat dit zo moet,
maar je doet het niet altijd. Maar echt, het helpt en het is belangrijk! Draai ook niet tijdens het
tillen met je rug, dit is vragen om problemen.

Zitten
Een goede stoel die is afgesteld aan je bureau met rug ondersteuning, is sowieso
heel fijn, maar ook belangrijk voor ondersteuning aan je rug. Zet je voeten plat op de vloer en
wissel af en toe van houding. Als je in ieder geval 1 uur per dag beweegt, is lang zitten geen
probleem.

In conditie blijven
bewegen is misschien wel de belangrijkste tip die er te geven is bij
rugpijn. Alles soorten van beweging is goed, als je maar beweegt. Het versterken van de
spieren is hierbij ook goed. Best lastig om dit zelf voor elkaar te krijgen. Vraag eventueel hulp
van een fysiotherapeut of vraag om advies bij de sportschool.

Ontspannen
Dit is naast bewegen het beste om te doen om rugpijn tegen te gaan of te
voorkomen. Stress zorgt voor een gespannen houding, waardoor de kans op rugpijn verhoogd
wordt. Ontspannen dus! Dat kan heel goed met een warmtekussen van Met Pit. Leg deze
warme pittenzak in je rug en ontspannen maar.

Massage
Een korte massage van 10 minuten helpt al bij het voorkomen van ontstekingen
in de spieren. Het is ook een zeer goede manier om te herstellen van een blessure. Naast dat
het helpt, is het natuurlijk ook heerlijk om even helemaal niets te hoeven en te gaan
ontspannen.

Rugpijn verlichten

Rugpijn, hoe kom je eraan?

Lage rugpijn is een zeurende pijn onderin je rug. Het kan ook uitstralen naar de billen en/of de bovenbenen. Als je bepaalde bewegingen maakt of in een bepaalde houding ligt, zit of staat, ervaar je pijn.

Lage rugpijn komt heel veel voor. 4 van de 5 mensen hebben wel eens last van rugpijn. Er lijkt geen specifieke oorzaak te zijn voor lage rugpijn. Het lijkt erop dat slijtage, veroudering of letsel aan de tussenwervelschijf een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van lage rugpijn. Dit veroorzaakt dus pijnklachten aan de rug.



Bron: PT Healthcare Solution, gezondheidsnet.nl, defysiotherapeut.com, fysius.nl